Skip to main content

TRIK DIET DI PEJABAT





1.MAKAN WAKTU YANG TEPAT
Keinginan untuk mengunyah dengan lebih banyak sering timbul apabila anda tidak makan pada waktu yang tepat. Contohnya , melewatkan sarapan atau lambat makan tengahari. Untuk mengelakkan anda daripada mengambil makanan ringan pada waktu petang ,pastikan anda makan tengahari tepat pada masanya. Penuh gizi yang lengkap agar perut anda kenyang lebih lama dan nafsu mengunyah berkurangan.

2.KUNYAH GULA-GULA GETAH
Walaubagaimanapun, jika anda tidak mahu menggosok gigi,kunyahlah gula -gula getah yang mempunyai perasa pudina. Tetapi,pastikan juga gula -gula getah ini tidak mempunyai kandungan gula. Rasa yang dingin dan segar membuatkan anda sayang untuk memasukkan makanan ke dalam mulut.

3.KUNYAH LEBIH LAMA
Apabila anda menikmati snek kegemaran, tentu sukar untuk anda berhenti mengunyah . Keadaan ini patut anda elakkan. Menurut jurulatih olahraga , Jilian Micheals, jika anda memperlambatkan mengunyah snek, ia akan membuatkan anda merasa lebih puas . Semakin lama dikunyah ,semakin cepat isyarat badan memberitahu anda sudah rasa kenyang dan makan tidak terlalu banyak.

4.JAUHI MEDIA SOSIAL
Salah satu sebab yang membuatkan anda merasa lapar adalah selepas anda melayari media sosial. Anda akan merasa tergugat setelah melihat banyak foto makanan yang disalurkan oleh rakan-rakan medai sosial yang berkisarkan tentang makanan ketika  anda sedang bekerja.

5.BERUS GIGI SELEPAS MAKAN
Jangan hanya menyimpan snek makan sahaja tetapi cubalah simpan sebatang berus gigi dan ubat gigi dilaci tempat kerja . Selepas makan atau ketika anda ingin menguyah , beruslah gigi anda .Dengan rasa segar dalm mulut ,ia boleh mengurangkan keinginan untuk makan snek.

6.SNEK SIHAT
Jika kemestian untuk anda makan snek ketika bekerja tetapi dalam masa yang sama tidak mahu berat badan berlebihan , anda boleh sediakan makanan ringan yang sihat. Contohnya buah -buahan yang mudah dibawa seperti pisang , epal, buah beri, badam, pistachio dan sebagainya.

7.MAKAN DALAM PIRING
Menghabiskan makanan dalam bekas amat tidak disarankan .Ini kerana ,ia membuatkan anda tidak dapat mengetahui jumlah sebenar snek yang anda ambil .Cara terbaik adalah dengan meletakkan snek di dalam piring atau mangkuk kecil .Pastikan juga anda tidak mengambil  terlalu banyak atau menambah snek itu.

8.MINUM TEH  
Salah satu trik yang boleh anda lakukan untuk menahan rasa lapar adalah dengan minum teh. Pilihlah teh herba  yang tidak mengandungi  pemanis, teh kayu manis dan lain - lain .Dengan secawan teh ia boleh mengalihkan perhatian anda untuk terus menguyah.

Sumber Majalah Rapi

Comments

Popular posts from this blog

Jenis makanan yang tak boleh dimakan oleh ibu berpantang dan Resepi Makanan Berpatang

Jenis makanan yang tak boleh dimakan oleh ibu berpantang . Ikan kembung - gatal Ikan cencaru - tajam Ikan siakap - boleh menyebabkan bentan Ikan sardin - gatal Semua makanan dalam tin - tinggi garam, angin dan bisa Sayur kangkung - sejuk dan angin Timun - sejuk Terung - sejuk dan boleh menyebabkan bentan Nenas - tajam dan boleh menyebabkan bentan Kacang tanah - angin Santan - sejuk dan angin . Jenis makanan paling disyorkan buat ibu berpantang. .-------. Ikan haruan makan 2 ekor saja seminggu Ikan selar Ikan gelama Ikan merah Daging Sayur sawi Sayur carrot Sayur brokoli Buah oren manis Kismis Kurma Madu Habbatussauda' Susu kambing Halia Bawang putih Lada hitam Ulam pegaga Makanan bergoreng elakkan ya sampai pada minggu kedua berpantang baru boleh makanan makanan bergoreng, contoh ayam goreng, ikan goreng. . Jenis masakan paling disyorkan ------- Sup Bakar Rebus . Jenis minuman disyorkan --------- Jus oren manis - bagus untuk luka Air mi

Senaman Yang Sesuai Mengikut Bentuk Tubuh Wanita

Senaman Yang Sesuai Mengikut Bentuk Tubuh Wanita  Kebanyakkan wanita menyukai senaman 'pilate, dance, kickboxing, yoga dan sebagainya. Tahukah anda ada cara cara senaman yang betul mengikut bentuk badan wanita Mula -mula wanita haruslah mengetahui bentuk tubuh badannya. Terdapat beberapa jenis bentuk badan wanita antara pear, apple, hourglass atau bentuk atlet. Bentuk badan 'Pear'  Wanita yang memiliki tubuh berbentuk buah 'Pear' cenderung memiliki pinggul yang lebar dibandingkan dengan bahagian tubuh mereka. Bahagian pinggang wanita tampak indah jika seorang wanita berbentuk buah 'Pear' ini memakai gaun dengan cara yang betul. Apple  Bentuk tubuh apel yang indah. Hal ini juga disebut bentuk V atau badan segitiga terbalik. Wanita ini telah didefinisikan dengan baik. Namun, payudara cenderung lebih besar dari bagian pinggul. Hourglass atau jam pasir Anda memiliki bentuk tubuh jam pasir, anda beruntung! Tubuh anda terlihat mirip

Kenali Jenis-jenis Keju

Kenali Jenis -jenis Keju CHEDDAR CHEESE Keju cheddar paling mendapat tempat dalam kalangan pengguna dari seluruh dunia. Keju yang berasal dari British ini mempunyai rasa yang sedap manakala aromanya tidak terlalu tajam menjadikan sesuai untuk dihidangkan dengan apa saja jenis masakan termasuk hidangan kaserol, sup , inti sandwich dan salad.Keju ini mengandungi 48% lemak dengan tempoh pemeraman selama 9 -24 bulan. EMMENTHAL CHEESE Keju Emmenthal berasal dar Swiss keju keras yang sangat keras dan popular.Emmenthal mempunyai sifat yang berbeza berbanding keju yang lain kerana bentuknya unik jika dipotong dan kelihatan lubang-lubang yang terbentuk semasa proses pemeraman. Keju kegemaran ramai ini mempunyai rasa yang sangat lembut dan kaya dengan aroma yang menyelerakan. PARMESAN CHEESE Keju Parmesan merupakan salah satu keju jenis keras dari Bandar Parma, Itali.Keju ini berbentuk silinder dengan warna kuning muda. Teksturnya yang keras sesuai untuk dijadikan parutan keju. Aroman