Skip to main content

Makanan untuk Ibu Hamil Trimester Pertama Agar Janin Sihat

Makanan untuk Ibu Hamil Trimester Pertama yang Harus Anda Ketahui


Kehamilan adalah salah satu momen yang paling ditunggu untuk pasangan suami isteri yang sudah menikah. Ketika masa kehamilan tersebut tiba, rasa bahagia tentu tak bisa terbendung. Memiliki bayi  yang sihat dan cerdas adalah dambaan semua orang, dan itu berawal dari bagaimana merawat kehamilan pada trimester pertama, dan faktor makanan sangat berperanan dalam hal ini. Ada jenis makanan yang tidak disarankan untuk ibu hamil, bahkan ada yang dilarang sama sekali, berikut ini adalah berbagai jenis makanan yang disarankan untuk ibu hamil trimester pertama.
  1. Sayuran
Gejala mual dan muntah sudah sewajarnya dialami oleh ibu hamil pada trimester pertama. Gejala yang juga disebut dengan morning sickneess ini ternyata bisa dikurangi dengan banyak mengonsumsi jenis sayur-sayuran hijau. Bahkan kandungan zat besi yang terkandung dalam sayuran tersebut tidak hanya bisa menghilangkan rasa mual, tetapi juga akan membantu tubuh memproduksi hemogloin yang membantu mencegah anemia yang kadang terjadi pada kehamilan.
Sayuran hijau banyak mengandung nutrisi yang penting untuk janin, salah satunya asam folat. Zat ini sangat penting untuk pembelahan dan pertumbuhan sel, sehingga sangat penting untuk mencegah kecacatan pada janin. Contoh sayuran hijau yang mengandung banyak asam folat adalah bayam, asparagus, brokoli, dan sawi.
  1. Buah
Berbagai jenis buah-buahan sangat sesuai menjadi makanan untuk ibu hamil 1 bulan. Selama kehamilan usahakan untuk memilih buah segar daripada buah kalengan. Bagi  ibu, selain manfaat dari nutrisinya, kandungan serat dalam buah akan membantu mengatasi sembelit yang terjadi selama masa kehamilan, sedangkan bagi janin, banyaknya nutrisi dalam buah tentu akan sangat baik untuk perkembangannya. Pilihan buahnya adalah apel,  jeruk, pisang, alpukat, anggur, kurma, tomat dan lain sebagainya. Sedangkan yang dilarang adalah durian, nanas, delima, dan betik muda.
  1. Produk Olahan Susu
Ibu hamil juga disarankan untuk mengambil lebih banyak berbagai produk olahan yang terbuat dari susu. Seperti yang kita ketahui bahwa pertumbuhan sel memerlukan protein, termasuk juga pertumbuhan janin yang sangat pesat sehingga sang ibu akan sangat memerlukan pengambilan protein. Pengambilan berbagai jenis olahan susu adalah sangat baik untuk mendapatkan protein yang cukup.
Kehamilan pada trimester pertama sangatlah penting sebagai asas untuk perkembangan janin. Makanan yang dikonsumsi ibu hamil pada trimester ini sangat menentukan perkembangan janin. 

Selain dari cara pemakanan yang sihat dan betul,ibu hamil boleh juga mengamalkan pengambilan vitamin
Pengambilan vitamin yang secukupnya ketika hamil amat penting untuk pembesar janin dan memberi manfaat kepada ibu hamil untuk kekal cergas. Vitamin membekalkan tenaga kepada ibu- ibu hamil.
Salah satu vitamin yang sesuai diambil ketika hamil adalah multivitamin ...

Vitalea amat baik diambil ketika hamil.
Vita-lea adalah seperti iron element. Amat sesuai untuk ibu hamil yang mempunyai masalah anemia atau mereka yang mempunya tahap tekanan darah rendah.
Penutup vitalea berbeza dari penutup botolShaklee lain, lebih kedap, kerana unsur iron @ zat besi yang mudah teroksida

Contoh besi mudah berkarat bile didedahkan diudara...

Selain itu pengambilan 1 biji vitamin sudah mencukupi kerana kebanyakkan kandungan vitamin ada dalam sebiji vitalea shaklee . Tak perlu nak telan pelbagai vitamin sebiji vitalea shaklee memadai untuk menambah tenaga dan bertenaga.

                      Testimoni                













Untuk pertanyaan dan order sila hubungi ke no atau whatsapp
016 4119646


#shakleepulaupinang
#shakleemalaysia
#pengedarshakleepulaupinang
#pengedarshaklee
#sayajualvitaleashaklee
#vitaleashaklee
#shakleemalaysia

Comments

Popular posts from this blog

Jenis makanan yang tak boleh dimakan oleh ibu berpantang dan Resepi Makanan Berpatang

Jenis makanan yang tak boleh dimakan oleh ibu berpantang . Ikan kembung - gatal Ikan cencaru - tajam Ikan siakap - boleh menyebabkan bentan Ikan sardin - gatal Semua makanan dalam tin - tinggi garam, angin dan bisa Sayur kangkung - sejuk dan angin Timun - sejuk Terung - sejuk dan boleh menyebabkan bentan Nenas - tajam dan boleh menyebabkan bentan Kacang tanah - angin Santan - sejuk dan angin . Jenis makanan paling disyorkan buat ibu berpantang. .-------. Ikan haruan makan 2 ekor saja seminggu Ikan selar Ikan gelama Ikan merah Daging Sayur sawi Sayur carrot Sayur brokoli Buah oren manis Kismis Kurma Madu Habbatussauda' Susu kambing Halia Bawang putih Lada hitam Ulam pegaga Makanan bergoreng elakkan ya sampai pada minggu kedua berpantang baru boleh makanan makanan bergoreng, contoh ayam goreng, ikan goreng. . Jenis masakan paling disyorkan ------- Sup Bakar Rebus . Jenis minuman disyorkan --------- Jus oren manis - bagus untuk luka Air mi

Senaman Yang Sesuai Mengikut Bentuk Tubuh Wanita

Senaman Yang Sesuai Mengikut Bentuk Tubuh Wanita  Kebanyakkan wanita menyukai senaman 'pilate, dance, kickboxing, yoga dan sebagainya. Tahukah anda ada cara cara senaman yang betul mengikut bentuk badan wanita Mula -mula wanita haruslah mengetahui bentuk tubuh badannya. Terdapat beberapa jenis bentuk badan wanita antara pear, apple, hourglass atau bentuk atlet. Bentuk badan 'Pear'  Wanita yang memiliki tubuh berbentuk buah 'Pear' cenderung memiliki pinggul yang lebar dibandingkan dengan bahagian tubuh mereka. Bahagian pinggang wanita tampak indah jika seorang wanita berbentuk buah 'Pear' ini memakai gaun dengan cara yang betul. Apple  Bentuk tubuh apel yang indah. Hal ini juga disebut bentuk V atau badan segitiga terbalik. Wanita ini telah didefinisikan dengan baik. Namun, payudara cenderung lebih besar dari bagian pinggul. Hourglass atau jam pasir Anda memiliki bentuk tubuh jam pasir, anda beruntung! Tubuh anda terlihat mirip

Kenali Jenis-jenis Keju

Kenali Jenis -jenis Keju CHEDDAR CHEESE Keju cheddar paling mendapat tempat dalam kalangan pengguna dari seluruh dunia. Keju yang berasal dari British ini mempunyai rasa yang sedap manakala aromanya tidak terlalu tajam menjadikan sesuai untuk dihidangkan dengan apa saja jenis masakan termasuk hidangan kaserol, sup , inti sandwich dan salad.Keju ini mengandungi 48% lemak dengan tempoh pemeraman selama 9 -24 bulan. EMMENTHAL CHEESE Keju Emmenthal berasal dar Swiss keju keras yang sangat keras dan popular.Emmenthal mempunyai sifat yang berbeza berbanding keju yang lain kerana bentuknya unik jika dipotong dan kelihatan lubang-lubang yang terbentuk semasa proses pemeraman. Keju kegemaran ramai ini mempunyai rasa yang sangat lembut dan kaya dengan aroma yang menyelerakan. PARMESAN CHEESE Keju Parmesan merupakan salah satu keju jenis keras dari Bandar Parma, Itali.Keju ini berbentuk silinder dengan warna kuning muda. Teksturnya yang keras sesuai untuk dijadikan parutan keju. Aroman