Kamu ni, asyik mahu main sahaja! Lihat Kakak kamu ini. Rajin baca buku!" kata si ibu kepada anak lelakinya yang berusia 9 tahun.
Situasi ini boleh berlaku ke atas mana-mana keluarga.
Anak perempuan kelihatan lebih cekap membaca berbanding anak lelaki. Anak perempuan kelihatan lebih rajin belajar daripada anak lelaki yang asyik bermain.
Apa yang sebenarnya terjadi?
Kajian longitudinal (jangka panjang) terhadap perkembangan anatomi otak di National Institute of Mental Health di Amerika Syarikat menunjukkan perkembangan otak kanak-kanak lelaki adalah berbeza berbanding kanak-kanak perempuan.
Malah, perkembangan otak kanak-kanak lelaki berlaku dalam urutan dan tempo yang berbeza berbanding kanak-kanak perempuan. Hanya apabila mereka mula akil baligh, baharulah perkembangan otak mereka kembali seiring sehingga ke alam dewasa awal.
Berbanding kajian di Virginia Tech, mereka pula memfokuskan perkembangan kefungsian otak. Bahagian otak berkaitan dengan bahasa dan kemahiran motor halus kanak-kanak perempuan adalah lebih matang berbanding kanak-kanak lelaki.
Namun, dalam kemahiran diskriminasi ruang penglihatan (visual-spatial) dan fungsi eksekutif berkaitan kemahiran motor kasar, kanak-kanak lelaki jauh lebih matang berbanding perempuan.
Inilah sebabnya mengapa kita sering melihat kanak-kanak lelaki lebih cenderung bermain-main tetapi kanak-kanak perempuan lebih rajin menekuni buku.
Perkembangan bahasa kanak-kanak perempuan yang lebih pesat mendorong mereka untuk suka meneroka buku. Mereka mahu memahami simbol-simbol percakapan di atas kertas iaitu, tulisan.
Manakala kanak-kanak lelaki pula mengikut “fitrah” mereka yang gemar menggunakan kemahiran motor kasar dan ruang penglihatan melalui bermain bermacam jenis permainan.
Tunggu!
Keadaan ini tidak bermakna kanak-kanak perempuan lebih bijak atau kanak-kanak lelaki lebih hebat berbanding kanak-kanak perempuan. Umpama makan roti canai tidak bermakna lebih sedap berbanding makan nasi lemak. Kedua-duanya adalah sedap dengan rasanya yang tersendiri.
Begitu juga dengan anak-anak kita.
Jika begitu, bagaimana caranya mendidik anak-anak sedangkan perkembangan otak mereka berbeza?
Kita raikan perbezaan ini dan pada masa yang sama, beri ruang kepada mereka untuk meneroka kemahiran baharu.
Berikan lagi ruang untuk anak lelaki ekspresikan kemahiran motor kasar dengan permainan lasak. Beri mereka ‘kenyang’ dengan permainan melibatkan ruang penglihatan seperti lego, binaan blok, jingsaw puzzle, permainan melibatkan peta, dan permainan meneka berkaitan ruang (cth: berapa biji bola diperlukan untuk memenuhi sebuah kereta).
Pada masa yang sama, dedahkan mereka dengan dunia berkaitan bahasa. Banyakkan bersembang dengannya melalui bercerita. Sentiasa wujudkan waktu untuk lakukan aktiviti membacakan buku bersama-samanya. Demonstrasikan kepadanya membaca juga mendatangkan keseronokan melalui cerita yang menarik.
Usah terburu-buru mengenalkan kad imbas (flash card). Berikan mereka keseronokan dahulu melalui tulisan. Berikan mereka ruang berkenalan dan berkawan dahulu dengan tulisan-tulisan melalui cerita.
Pada masa yang sama, jadikan ayah, datuk, dan abang sebagai suri teladan yang membaca buku di rumah. Ini penting bagi memperlihatkan aktiviti membaca buku juga sebagai satu aktiviti bersifat kelelakian.
Begitu juga sebaliknya. Anak perempuan juga wajib diberi ruang untuk memanjat pokok. Bantu mereka untuk bermain dengan lasaknya.
Persoalannya, adakah kita sudah bersedia dengan perubahan ini?
Sumber fb :fazeila ila
Situasi ini boleh berlaku ke atas mana-mana keluarga.
Anak perempuan kelihatan lebih cekap membaca berbanding anak lelaki. Anak perempuan kelihatan lebih rajin belajar daripada anak lelaki yang asyik bermain.
Apa yang sebenarnya terjadi?
Kajian longitudinal (jangka panjang) terhadap perkembangan anatomi otak di National Institute of Mental Health di Amerika Syarikat menunjukkan perkembangan otak kanak-kanak lelaki adalah berbeza berbanding kanak-kanak perempuan.
Malah, perkembangan otak kanak-kanak lelaki berlaku dalam urutan dan tempo yang berbeza berbanding kanak-kanak perempuan. Hanya apabila mereka mula akil baligh, baharulah perkembangan otak mereka kembali seiring sehingga ke alam dewasa awal.
Berbanding kajian di Virginia Tech, mereka pula memfokuskan perkembangan kefungsian otak. Bahagian otak berkaitan dengan bahasa dan kemahiran motor halus kanak-kanak perempuan adalah lebih matang berbanding kanak-kanak lelaki.
Namun, dalam kemahiran diskriminasi ruang penglihatan (visual-spatial) dan fungsi eksekutif berkaitan kemahiran motor kasar, kanak-kanak lelaki jauh lebih matang berbanding perempuan.
Inilah sebabnya mengapa kita sering melihat kanak-kanak lelaki lebih cenderung bermain-main tetapi kanak-kanak perempuan lebih rajin menekuni buku.
Perkembangan bahasa kanak-kanak perempuan yang lebih pesat mendorong mereka untuk suka meneroka buku. Mereka mahu memahami simbol-simbol percakapan di atas kertas iaitu, tulisan.
Manakala kanak-kanak lelaki pula mengikut “fitrah” mereka yang gemar menggunakan kemahiran motor kasar dan ruang penglihatan melalui bermain bermacam jenis permainan.
Tunggu!
Keadaan ini tidak bermakna kanak-kanak perempuan lebih bijak atau kanak-kanak lelaki lebih hebat berbanding kanak-kanak perempuan. Umpama makan roti canai tidak bermakna lebih sedap berbanding makan nasi lemak. Kedua-duanya adalah sedap dengan rasanya yang tersendiri.
Begitu juga dengan anak-anak kita.
Jika begitu, bagaimana caranya mendidik anak-anak sedangkan perkembangan otak mereka berbeza?
Kita raikan perbezaan ini dan pada masa yang sama, beri ruang kepada mereka untuk meneroka kemahiran baharu.
Berikan lagi ruang untuk anak lelaki ekspresikan kemahiran motor kasar dengan permainan lasak. Beri mereka ‘kenyang’ dengan permainan melibatkan ruang penglihatan seperti lego, binaan blok, jingsaw puzzle, permainan melibatkan peta, dan permainan meneka berkaitan ruang (cth: berapa biji bola diperlukan untuk memenuhi sebuah kereta).
Pada masa yang sama, dedahkan mereka dengan dunia berkaitan bahasa. Banyakkan bersembang dengannya melalui bercerita. Sentiasa wujudkan waktu untuk lakukan aktiviti membacakan buku bersama-samanya. Demonstrasikan kepadanya membaca juga mendatangkan keseronokan melalui cerita yang menarik.
Usah terburu-buru mengenalkan kad imbas (flash card). Berikan mereka keseronokan dahulu melalui tulisan. Berikan mereka ruang berkenalan dan berkawan dahulu dengan tulisan-tulisan melalui cerita.
Pada masa yang sama, jadikan ayah, datuk, dan abang sebagai suri teladan yang membaca buku di rumah. Ini penting bagi memperlihatkan aktiviti membaca buku juga sebagai satu aktiviti bersifat kelelakian.
Begitu juga sebaliknya. Anak perempuan juga wajib diberi ruang untuk memanjat pokok. Bantu mereka untuk bermain dengan lasaknya.
Persoalannya, adakah kita sudah bersedia dengan perubahan ini?
Sumber fb :fazeila ila
Comments
Post a Comment