Skip to main content

7 Perkara Kita Selalu Buat Punca Wajah Cepat Tua

Kemunculan garis halus, bintik hitam pada kulit adalah antara tanda-tanda kulit mula mengalami penuaan. Semua ini bukan terjadi ketika usia anda memasuki 40 tahun tapi lebih awal daripada itu.

Salah satu punca perkara ini berlaku lebih awal kerana beberapa perkara yang selalu kita lakukan tapi tanpa sedar menyebabkan kulit cepat berkedut.

Berikut adalah tujuh rutin yang perlu dielakkan agar tanda-tanda penuaan tidak berlaku lebih awal dari usia kita.

1. Membersihkan  wajah secara berlebihan
Kulit yang terasa ketat selepas dicuci dianggap bersih, namun itu juga bermakna minyak semula jadi yang berfungsi melembapkan kulit dan memastikannya elastik sudah hilang.

Bagi kulit kering cukup membersihkannya sekali sehari pada waktu malam dengan susu pembersih manakala untuk kulit kombinasi ataupun berminyak dua kali pada sebelah pagi dan malam dengan pembersih yang lembut.

2. Menggunakan serum atau krim dengan gerakan dari atas ke bawah
Kulit memang secara semula jadi makin mengendur dan jika setiap hari ditarik dari atas ke bawah semasa membersih dan melembapkannya ia akan mempercepatkan lagi proses pengenduran.

Tindakan ini juga turut mempercepat kemunculan kedutan terutama sekitar mata. Jadi sewaktu merawat wajah pastikan anda melakukannya dengan gerakan ke atas, dari dagu ke arah dahi.

3. Tak mengenakan krim pelindung sinar matahari
Tahukah anda terdedah pada sinar matahari selama lima hingga 10 minit saja tanpa menggunakan krim pelindung sinar matahari sudah cukup untuk merosak sel-sel kulit.

Lebih tepat lagi, ia tak hanya merosaknya sel-sel kulit, menyebabkan timbul tanda penuaan seperti kulit kering, berkedut dan bintik hitam saja, tapi juga berisiko untuk terkena kanser kulit!

4. Cara duduk salah
Kita sering duduk membongkok di kerusi dengan dagu yang disangga telapak tangan. Cara duduk seperti ini bukan saja menyebabkan anda bongkok dan sakit leher tapi kulit sekitar dagu jadi kendur dan berkedut.

Begitu ketika kita dengan menundukkan kepala sewaktu membaca atau melayan gajet. Jika dilakukan terus menerus dalam tempoh masa yang lama maka beban yang timbul di leher akan memberatkan juga kulit pada bahagian dagu yang akan menyebabkan ia kendur.

5. Minum dengan straw
Anda mungkin tak sangka perkara yang ini juga boleh menyebabkan wajah mengalami kedutan. Ia akan berlaku jika kita kerap minum dengan cara ini. Ini kerana sewaktu mengecutkan bibir, ia memberi kesan timbulnya garis-garis kedutan di sekitar  bibir.

6. Kurang tidur
Waktu tidur yang normal adalah lapan jam sehari. Jika tidak cukup ia akan memberi kesan pada kecantikan kulit. Sebabnya semasa tidur kulit akan melakukan pembaharuan agar segar kembali.

Jika waktu tidur anda tidak cukup, sel kulit tidak dapat diperbaharui dan memudahkan kemunculan tanda-tanda penuaan. Selain itu kurang tidur juga menyebabkan hormon stres meningkat yang menyebabkan kulit anda kusam dan anda tampak lebih tua.

7. Tidak minum air yang cukup
Minum air yang cukup akan membantu kulit berseri dan lebih muda kerana racun atau toksin dikeluarkan dari kulit. Jadi sebaiknya  minum air putih paling tidak lapan gelas sehari.


Editorial Nona
September 22, 2016

Sumber: www.boldsky.com

Dapatkan juga Set Vitamin Ubtuk Kecantikkan Kulit di pautan Dibawah
Vitamin e dan Vitamin C Memperbaiki Tekstur Kulit Anda

Comments

Popular posts from this blog

Jenis makanan yang tak boleh dimakan oleh ibu berpantang dan Resepi Makanan Berpatang

Jenis makanan yang tak boleh dimakan oleh ibu berpantang . Ikan kembung - gatal Ikan cencaru - tajam Ikan siakap - boleh menyebabkan bentan Ikan sardin - gatal Semua makanan dalam tin - tinggi garam, angin dan bisa Sayur kangkung - sejuk dan angin Timun - sejuk Terung - sejuk dan boleh menyebabkan bentan Nenas - tajam dan boleh menyebabkan bentan Kacang tanah - angin Santan - sejuk dan angin . Jenis makanan paling disyorkan buat ibu berpantang. .-------. Ikan haruan makan 2 ekor saja seminggu Ikan selar Ikan gelama Ikan merah Daging Sayur sawi Sayur carrot Sayur brokoli Buah oren manis Kismis Kurma Madu Habbatussauda' Susu kambing Halia Bawang putih Lada hitam Ulam pegaga Makanan bergoreng elakkan ya sampai pada minggu kedua berpantang baru boleh makanan makanan bergoreng, contoh ayam goreng, ikan goreng. . Jenis masakan paling disyorkan ------- Sup Bakar Rebus . Jenis minuman disyorkan --------- Jus oren manis - bagus untuk luka Air mi

Senaman Yang Sesuai Mengikut Bentuk Tubuh Wanita

Senaman Yang Sesuai Mengikut Bentuk Tubuh Wanita  Kebanyakkan wanita menyukai senaman 'pilate, dance, kickboxing, yoga dan sebagainya. Tahukah anda ada cara cara senaman yang betul mengikut bentuk badan wanita Mula -mula wanita haruslah mengetahui bentuk tubuh badannya. Terdapat beberapa jenis bentuk badan wanita antara pear, apple, hourglass atau bentuk atlet. Bentuk badan 'Pear'  Wanita yang memiliki tubuh berbentuk buah 'Pear' cenderung memiliki pinggul yang lebar dibandingkan dengan bahagian tubuh mereka. Bahagian pinggang wanita tampak indah jika seorang wanita berbentuk buah 'Pear' ini memakai gaun dengan cara yang betul. Apple  Bentuk tubuh apel yang indah. Hal ini juga disebut bentuk V atau badan segitiga terbalik. Wanita ini telah didefinisikan dengan baik. Namun, payudara cenderung lebih besar dari bagian pinggul. Hourglass atau jam pasir Anda memiliki bentuk tubuh jam pasir, anda beruntung! Tubuh anda terlihat mirip

Kenali Jenis-jenis Keju

Kenali Jenis -jenis Keju CHEDDAR CHEESE Keju cheddar paling mendapat tempat dalam kalangan pengguna dari seluruh dunia. Keju yang berasal dari British ini mempunyai rasa yang sedap manakala aromanya tidak terlalu tajam menjadikan sesuai untuk dihidangkan dengan apa saja jenis masakan termasuk hidangan kaserol, sup , inti sandwich dan salad.Keju ini mengandungi 48% lemak dengan tempoh pemeraman selama 9 -24 bulan. EMMENTHAL CHEESE Keju Emmenthal berasal dar Swiss keju keras yang sangat keras dan popular.Emmenthal mempunyai sifat yang berbeza berbanding keju yang lain kerana bentuknya unik jika dipotong dan kelihatan lubang-lubang yang terbentuk semasa proses pemeraman. Keju kegemaran ramai ini mempunyai rasa yang sangat lembut dan kaya dengan aroma yang menyelerakan. PARMESAN CHEESE Keju Parmesan merupakan salah satu keju jenis keras dari Bandar Parma, Itali.Keju ini berbentuk silinder dengan warna kuning muda. Teksturnya yang keras sesuai untuk dijadikan parutan keju. Aroman